Familjeplanering inom Mutomoprojekten Kenya

onsdag 1 november 2023

Utvärdering av klubbens internationella projekt 2020/21 och 2021/22

Under åren 2020 – 2022 har Carolina Rotaryklubb sponsrat familjeplaneringsprojekt i Mutomo.

Ett utbildningsmaterial med titeln Family Planning for a Healthy Family utvecklades och trycktes i 400 exemplar. Ekonomiska medel samlades in i klubben under hösten 2020. Klubben hade en speciell kampanj inför julen. År 2021 kunde klubben sponsra familjeplaneringsprojektet med 35 000 kr.

Vid den utvärdering som gjordes efter FP-projekt år 2021 framkom, att de informatörer som informerade byborna om hur man kan planera sin familjestorlek, önskade ha västar på sig under besöken bland byborna. I maj 2022 kunde klubben Carolina sponsra med 16 170 kr för inköp av blå västar, de tillverkades i Mutomo. Ansvarig administratör i Mutomo har informerat om att många bybor i regionen har blivit medvetna om nyttan med att planera sin familj. Många kommer till de hälsocentraler som sponsras av Mutomoprojekten och de önskar delta i de aktiviteter som erbjuds. Sammanfattningsvis kan framhållas att medvetenheten bland byborna ökat efter de insatser som klubben Rotary Carolina möjliggjort.

/Bibbi Smide past president oktober 2023.