Rotarys Guldhjärta 2022 till Huseyin Tas

Roland Lindh

PRESSMEDDELANDE Måndagen den 19 december

Rotarys Guldhjärta 2022 till Huseyin Tas på Kens restauranger i Uppsala

I dag delades Rotarys Guldhjärta 2022 ut till Huseyin Tas på Kens restauranger i Uppsala. Rotarys assisterande guvernör Sten Hellström överlämnade utmärkelsen på den julfrukost som Rotaryklubben Linné höll på måndagsmorgonen på Uppsala slott.

Juryns motivering lyder:

”Huseyin Tas på Kens restauranger i Uppsala vinner Rotarys Guldhjärta 2022. En företagare som visar hur mycket näringslivet kan bidra till inkludering. Integration är ett av Rotarys kärnområden och det är också något som genomsyrar Huseyins verksamhet. Huseyin utgår från egna erfarenheter när det handlar om att integreras i det svenska samhället. Han visar med praktisk handling att ett företag kan göra skillnad, alltifrån att köra ut gratis pizzor under pandemin till att hjälpa nyanlända med myndighetskontakter eller jobb.

Att Huseyin Tas bidrar till ett bättre och varmare samhälle belönas med årets Guldhjärta från Uppsala och Knivsta Rotaryklubbar.”

Huseyin Tas kom som barn från Turkiet till Sverige 1992. Han har bott i Gottsunda och bor nu i Bärby hage. Huseyin driver tillsammans med sin bror Kens restauranger som finns på fyra olika ställen i Uppsala med sammanlagt 30 anställda. Han brinner för att hjälpa till med integrationen. Anställer gärna nyanlända och hjälper dem med språket och kontakter med myndigheter. Huseyin bidrar i praktisk gärning till att förklara hur det svenska samhället fungerar.

”Vi i Rotary vill uppmärksamma företag och företagare som gör godhjärtade gärningar, uppmuntra dem och inspirera fler. I år fick vi in 26 nomineringar på fina insatser. Många förtjänar ett Guldhjärta, men juryn har valt ut en vinnare 2022,” säger Sten Hellström, assisterade guvernör i Rotarys Distrikt 2350 som samlar 60 klubbar och 2600 Rotarymedlemmar i Uppsala och Stockholms län.

Det är trettonde gången som priset delas ut. Bakom Guldhjärtat står de åtta Rotaryklubbarna i Uppsala och Rotaryklubben i Knivsta. Rotary är ett internationellt nätverk som verkar enligt devisen "Service above self” och vinnaren av Guldhjärtat har verkligen levt upp till det mottot. Frågan är om det finns något finare pris som en företagare kan få i Uppsala län?

Själva prisföremålet är ett tre kilo tungt glashjärta skapat av glasblåsarna på Ulva kvarn. Varje år tar de fram ett nytt Guldhjärta, det är ett unikt konstföremål – alltid med något inslag av guld. 26 personer har skickat in förslag på vinnare, ett av många tecken på hur många engagerade företagare som det finns att uppmärksamma i området.

Rotarys Guldhjärta 2022 till Huseyin Tas på Kens restauranger i Uppsala.